Reklama využívá marketingové strategie založené na psychologii, a to i v supermarketech: tady je to, co jsou a proč tolik fungují!
Marketing, tedy plánování a tvorba reklamních sdělení, je založen především na emocích zákazníka, kterého hodlá oslovit. Důvod je velmi jednoduchý, Emoce jsou velmi silným motorem našeho jednání: ovlivňují velkou část našeho chování a především to dělají absolutně nevědomě.
Tohle znamená tamto reklama založená na psychologii nás přiměje ke koupi určitých produktů místo jiných, aniž bychom se dotkli racionální části naší mysli: jsme nuceni provést určitý nákup a ani nevíme proč. Jak vlastně neuromarketing funguje a co je důležitější, existuje způsob, jak se mu bránit?
Neuromarketing: jak to funguje a jak se mu vyhnout
To, co spouští naše emoce, jsou smyslové podněty, tedy vše, co naše smysly vnímají a co nějakým způsobem spouští emoce v našem nevědomí. Abychom uvedli triviální příklad, čerstvě upečený jablečný koláč by nás mohl okamžitě vrátit do stavu mysli, v jakém jsme byli, když jsme se ocitli v kuchyni naší babičky, tedy v bezpečném prostředí a v uvolněném stavu mysli.
Podobně reklama na kávu, která používá obrázky čerstvě připraveného espressa v Barci, nám okamžitě vybaví obklopující a intenzivní aroma, které spojíme s produktem, který reklama inzeruje. I když jsou tyto mechanismy založeny na vědeckých poznatcích a nyní velmi dobře víme, jak fungují, neuromarketing nikdy neztratí svou účinnost, protože stimuluje naši mysl dělat rozhodnutí na základě nevědomé myšlenky.
To znamená, že se nikdy nebudeme moci neustále hlídat analýzou všech reklam, ale také všech obalů produktů, které každý den kupujeme. Často nakupujeme ve spěchu, přemýšlíme o mnoha jiných věcech, a proto velmi často nakupujeme pod vlivem emocí. Právě z tohoto důvodu se například důrazně nedoporučuje nikdy nechoď nakupovat jídlo, když máme hlad, protože budeme mít tendenci kupovat mnohem více, než je nutné, ale především budeme s největší pravděpodobností kupovat chtivé a nezdravé potraviny.
Co bychom tedy měli dělat, abychom se neuromarketingu ubránili? Bohužel jediná zbraň vždy hodnotit produkt, který se chystáme koupit, na základě jeho kvality a poměru kvalita/cena. I když máme nějakou značku obzvlášť rádi (a cílem neuromarketingu je právě to, abychom si oblíbili značku schopnou přenášet pozitivní emoce), je vždy dobré každou chvíli změnit, možná najít lepší produkt.
The post Psychologie pomáhá supermarketům, kdo pomáhá nám? Nejpoužívanější marketingové triky appeared first on Poslední novinky v češtině dnes.