Trpíte jarní únavou a svádíte to na počasí? Možná je to spíše chybou v jídelníčku, kterou dělají všichni

před 1 rok 172
Trpíte jarní únavou a svádíte to na počasí? Možná je to spíše chybou v jídelníčku, kterou dělají všichni
Trpíte jarní únavou a svádíte to na počasí? Možná je to spíše chybou v jídelníčku, kterou dělají všichni

ZDROJ: Olive Magazine/Immediate Media

Trápí vás i přes první sluneční paprsky nepříjemná jarní únava? Pokud máte pocit, že po čemkoli, co sníte, vám ztěžkne žaludek jako kámen a cítíte se unavení, vsaďte na lehké a svěží pokrmy podle našich receptů. Pestrý jídelníček v čele se zeleninou může změnit váš organismus k lepšímu!

Jarní únava může být spojená s výkvy počasí, ale změny teplot nemusí být hlavním důvodem. Organismus může být vyčerpaný dlouhodobě z toho, že mu chybí živiny.

  • Váš jídelníček by měl být pestrý. Na talíři byste každý den měli mít komplexní sacharidy (brambory, rýže), bílkoviny (maso, tofu, vejce), zdravé tuky (semínka, ořechy, ryby), zeleninu a ovoce, které doplní vitaminy a minerály. O jídle je potřeba přemýšlet. Pokud máte jídelníček pestrý a stále trpíte únavou, pak teprve hledejte příčinu jinde.
  • Vysvobozením z jarní únavy jsou jídla plná zeleniny. Kouzlete se špenátem, rukolou, ředkvičkami, chřestem, zkrátka se svěží jarní zeleninou. Nezapomeňte ani na první jarní bylinky jako medvědí česnek nebo kopřivy, které právě teď rostou! 

Salát je sázka na jistotu

  • Zelenina by měla tvořit čtvrtinu každého talíře. Dejte si jako večeři salát s jednoduchou zálivkou z citronu, olivového oleje, soli a pepře.
  • Na jaře věnujte pozornost polníčku, rukole nebo baby špenátu. Blahodárně působí i řapíkatý celer nebo fenykl, který v salátu chutná skvěle např. v kombinaci s jablkem, pomerančem a rozinkami.
  • Do salátu přidejte bílkoviny a zdravé tuky: vejce, plátek opražené slaniny, hrst ořechů nebo semínek. I malá porce vás dokáže zasytit na delší dobu.

Nechte hrát zelenou prim

Příroda se probouzí ze zimního spánku a dává to najevo hlavně všudypřítomnou zelenou barvou. Nechte se inspirovat a dopřejte si zelenou i v jídelníčku.

  • Vyrazte do přírody a porozhlédněte se po volně rostoucím medvědím česneku nebo kopřivách. Z česneku vykouzlíte geniální pesto, ze spařených kopřiv třeba polévku, čistící čaj nebo bylinky můžete přihodit hrst do nádivky ke kuřeti.
  • Nezapomeňte na tradiční bylinky. Pažitka, hladkolistá petržel i libeček začne na zahradě brzy rašit. Dávkou zeleného klidně posypte každý pokrm, kdykoliv si vzpomenete. Kyselina listová v bylinkách obsažená si s únavou poradí raz dva.
  • Ve výčtu chybí symbol jarní zeleniny, zelený chřest. V rizotu, s těstovinami nebo jen tak osmahnutý na másle jako příloha ke steaku chutná pokaždé stejně jemně a lahodně. Podobně však na jaře můžete vsadit i na mladý hrášek přímo z lusků nebo čerstvé zelené fazolky.

Svačiny, které osvěží v každodenním shonu

Únava může pramenit i z nízkého přijmu kalorií. Pokud vám pocit hladu nedělá dobře, mějte po ruce zdravou svačinku.

  • Rychlou a nutričně vyváženou volbou jsou tvarohové pomazánky: vajíčková, tuňáková nebo pažitková, všechny doplní bílkoviny i energii až do večeře.
  • Nahraďte sladké snídaňové nebo svačinové pečivo z obchodu domácím, nebudete litovat. Část mouky nahraďte libovolnou celozrnnou nebo alespoň špaldovou moukou, nešetřete ořechy, vločkami či mákem. Chuť na sladké tak zaženete efektivně, doplníte vlákninu a energie se dostaví hned vzápětí.
  • Sendviče na jaře obohaťte o ředkvičky a kedlubny. Dodají křupavý element a dodají prvotřídní pocit svěžesti.

Zdroj: Apetit

Apetitonline Apetitonline - Bezmasá jídla Přečtěte celý článek